FAQ

1Wanneer vindt het event plaats?
Onder voorbehoud van de coronapandemie vindt ons event plaats op 2 april 2022 van 21:00 tot 04:00.
2Waar vindt het event plaats?
Ons event vindt plaats op de Chiroterreinen te Nieuwstraat 11-13, 9190 Stekene.
3Kan ik mijn jas ergens veilig kwijt?
We voorzien een bewaakte vestiaire om jouw jas of een ander kledingstuk weg te leggen. Let wel op: maximum één stuk per kapstok. Rugzakken zijn niet toegelaten.
4Wat kan ik zoal eten?
Aan onze foodcorner kan je heerlijke snacks, frietjes of hamburgers bestellen.
5Hoe werkt de toegangscontrole?
Houd jouw ticket klaar op papier of op jouw smartphone. Daarna brengt een medewerker een bandje bij jou aan. Ben je ouder dan 16 en wens je alcohol te bestellen? Dan kan je, indien je een leeftijdsbewijs kan voorleggen, een +16-bandje krijgen. Vervolgens doet ons veiligheidspersoneel een oppervlakkige controle van de kledij. Ten slotte ben je helemaal klaar om te genieten!
6Is er parking in de buurt?
Je kan parkeren aan de markt of aan de sporthal. In de Nieuwstraat geldt er een parkeerverbod.
7Waar kan ik afgezet of opgehaald worden?
Vlak voor onze deuren is er een kiss-and-ridezone waar je veilig en gemakkelijk kan afgezet of opgehaald worden.
8Is het event bereikbaar met het openbaar vervoer?
Je kan ons event bereiken met lijn 41, 43 en 85 door af te stappen aan de halte Stekene Polenlaan. 's Nachts rijden er uiteraard geen bussen meer. Je vraagt dus best dat iemand je ophaalt aan onze kiss-and-ridezone.
9Heb ik mijn ID nodig?
Ben je ouder dat 16 en wens je alcohol te drinken? Dan heb je jouw ID of een ander leeftijdsbewijs nodig aan de ingang. Daarna krijg je een bandje dat je laat zien aan onze barmedewerkers. Let op: een foto van jouw ID is niet geldig.
10Hoe oud moet ik zijn om naar Message Party te komen?
Wees gerust, we hanteren geen minimumleeftijd. Ben je geen 16 jaar op de dag van ons event? Dan is het niet mogelijk om alcohol te bestellen.
Our story

Geschiedenis

Ons succesverhaal

Het succes van Message Party is te danken aan het concept waarrond de fuif draait. De rode draad doorheen de geschiedenis is dat de bezoekers de mogelijkheid hebben om te communiceren via ‘messages’. Vandaag de dag gebeurt dit door berichten te sturen naar een groot chatscherm. Maar lang geleden gebeurde dat anders. Hier kom je alles te weten over de geschiedenis van de Message Party, we starten bij het ontstaan in het jaar 2001.

Hoe het begon ...

Message Party ontstond aan het begin van het gsmtijdperk. Met een knipoog naar de nieuwe technologie werd een concept bedacht waarbij bezoekers een sticker op hun kledij droegen met een nummer. Wie een berichtje wou verzenden schreef de ontvanger zijn nummer op, op een daarvoor voorzien kaartje, en gaf dat af aan een medewerker. Vervolgens gaf die medewerker het nummer in op een computerscherm zodat de ontvanger kon zien dat hij een berichtje had ontvangen. Dat berichtje kon ten slotte worden afgehaald. Het programma was zelfgeschreven in Visual Basic waardoor Message Party snel een eigen karakter kreeg. Conceptfuiven waren toen nog erg uniek. Message Party werd daardoor al snel populair en trok a priori rond de 500 bezoekers. Alleszins waren we toen de enige fuif in het Waasland van die grootorde met uniek communicatieconcept.

De eerste affiche

Voor het ontwerp van de eerste affiche werd inspiratie opgedaan in een Snoecks. De vrouw die jarenlang het gezicht van de Message Party was, is ook terug te vinden in een digitaal kunstwerk van Micha Klein. Ook naar talent achter de draaitafels toe, was er van begin af aan geen gebrek. In de eerste edities stonden discobar Invaders steevast op de affiche. Later kwam Vatos Locos DJ Team vaak de pannen van het dak spelen in prime time. Ook de lichtshow was destijds al wat ruimer dan wat toen standaard was.

De fuif van de lokale parochiezaal

Message Party vond dooreen de geschiedenis het vaakst plaats in het lokale Stekense parochiecentrum, hierna genoemd het Gildenhuis. Het Gildenhuis zat telkens afgeladen vol, met een maximum van 600 bezoekers.

Een winter- of zomergebeuren?

In het begin vond de fuif telkens plaats op de laatste zaterdag van het jaar. Velen zagen hierin het ideale moment om voor nieuwjaar nog eens het beste van hunzelf te geven. Na een Message Partyloos jaar in 2004 werd er besloten om in 2005 voor het eerste een editie te organiseren in het voorjaar. De edities daarna gingen telkens terug door op de vertrouwde laatste zaterdag van het jaar.

Message Party op nieuwjaar?

Omdat het de gewoonte werd om nieuwjaar met een groot feest in te zetten én omdat Message Party toch gewoonlijk op een paar dagen van nieuwjaar viel, woedde het idee om Message Party op nieuwjaar te organiseren. De editie werd een oorverdovend succes maar uit compromis met andere organisaties werd het slechts een eenmalig gebeuren.

Op naar het jeugdhuis

De editie van 2011 werd nog een laatste keer georganiseerd in het Gildenhuis. Doordat het jaar erna de gebruiksovereenkomt verschoof in het nadeel van fuiforganisatoren, besloten we de fuif te organiseren in het zaaltje van Jeugdhuis De Cramme. Toen was het jeugdhuis nog gevestigd in de Verkenstraat. Het concept bleef ongewijzigd ten opzichte van het jaar ervoor. Wel wijzigde in de loop der jaren een aantal zaken zoals de computersoftware en de infrastructuur waar de briefjes in werden verzameld. Message Party kende slechts een editie in de Cramme.

Een subliem idee

Na een Message Partyloos jaar, omwille van een ander groot project, werd het tijd om terug uit te bereiden. Dankzij dat project ontstond trouwens het idee om de editie van 2014 te laten doorgaan in een tent op onze eigenste Chiroterreinen. Het verhuis ging gepaard met een nieuw systeem voor de ‘messages’, dat tot op de dag van vandaag nog altijd wordt gebruikt. Sindsdien kunnen de bezoekers met hun eigen gsmtoestel berichtjes sturen waardoor er als het ware een chatgesprek ontstaat tussen de fuifgangers. Daarnaast werd er ook voor het eerst een bekende artiest op de affiche geplaats, niemand minder dan de enfant terrible van Studio Brussel: Gunter D. Met 650 bezoekers konden we van een geslaagde editie spreken.

Het momentum

Ook het jaar erna ging het momentum door. Niemand minder dan 2 Fabiola-icoon Pat Krimson kwam Stekene leren hoe je uit de bol moet gaan. Nieuw was de 18+ bodega en een speciale live drumact. Alweer steeg het aantal bezoekers, ditmaal naar een 800-tal feestvierders. In 2016 kreeg Message Party een nieuwe huisstijl. Nog een nieuwtje was de merchandising zoals de snapbacks. Op de line-up stonden o.a. Dysfunkshunal en Lester Williams. Om in de stemming te komen werd er in het intussen vernieuwde Jeugdhuis De Cramme een pre-event georganiseerd, in het vroegere Message Partythema met de briefjes. De muziek werd die avond voorzien door lokale DJ’s die streden om een plekje in de line-up van het intussen volwaardige tweede podium, de 18 + zone. In 2017 passeerden o.a. Nexuz en Mystique de revue.

Een nieuw experiment

Door een bouwproject op de Chiroterreinen zochten we naar een tijdelijke nieuwe locatie. Een braakliggend terrein in de KMO-zone werd voor heel even omgetoverd tot een heuse eventweide. De 18+ zone verdubbelde en Giocatori blies bijna alle tentzeilen eraf in de mainstage. Er kwamen maar liefst 2000 bezoekers meefeesten, het hoogste bezoekersaantal dat we ooit kenden. Een jaar later later waren de bouwwerken afgerond waardoor we terugtrokken naar onze vertrouwde Chiroterreinen. Dat jaar verwelkomden we ChildsPlay, in Stekene. De grootste naam die tot nu toe op onze affiche stond. De capaciteit werd een klein beetje teruggedrongen en de focus werd gelegd op comfort en kwaliteit.

Op naar de toekomst?

Desondanks het team met regelmaat is veranderd, slaagt Message Party er al bijna 20 jaar in om bezoekers tevreden te maken. De muzikale focus schoof op naar Dance en Hiphop. Daarnaast zorgen we ervoor dat er jaarlijks een verrassende headliner op de affiche staat, zodat jullie telkens opnieuw kunnen uitkijken naar volgende editie, wanneer die ook mag vallen.

Belofte

We beloven jullie plechtig onze rijke geschiedenis verder vorm te geven. Onze visie: jaarlijks Stekene’s succesvolste jongerenfuif op een originele manier neerzetten. Onze missie: jullie verrassen met een stevige line-up, een krachtige productie en prachtige herinneringen in de vorm van foto’s, video’s en verhalen. Tot volgende editie!
Our team

Team

Mathijs De Cock

Production & artists


Sam Schokkaert

Promotion & legal


Christoph Cuylaerts

Food & beverages


Lukas Van Aken

Sponsoring


Ward Fermont

Ticketing